2010-07-26

Roadtrip - Dag 9 - Måndag (Mestre/Venedig)

Idag var det sömn till klockan 09:00 innan vi väcktes för uppgång till frukosten. Man har verkligen ingen lust att dra av sig täcket på morgonen och göra sig iordning för att knata ned till matsalen på morgonen då det alltid är så kallt på rummen (trots att vi inatt stängde av AC'n).

Väl nere fick vi erfara att hotellfrukosten på Best Western Hotel Bologna var den bästa än så länge på resan. Både jag och Linda kunde äta oss mätta på saker som hör till en ordentlig frukost och inte till eftermiddagsfikat.

Efter frukost och morgonfix så stod vi i receptionen 10:45 för att fråga hur vi enklast tog oss från Mestre till Venedig. Svaret blev att vi skulle åka tåg och att tågstationen låg på andra sidan vägen sett från hotellets ena sida (vi har utsikt över tågstationen från vårat hotellrum). Biljetter till tågen kunde vi även få i receptionen och en nett summa av 1 Euro per biljett skulle då sättas upp på rummet - det enda vi skulle behöva göra var att stämpla biljetterna och sätta oss på rätt tåg!

Även här förekommer förseningar på deras motsvarighet till pendeltåg, och 10 minuter senare än planerat började vi rulla mot Venedig, som var 1 hållplats bort. Medan vi stod och väntade på perrongen fick vi syn på två nunnor i klassisk svart/grå dräkt.

Resan tog cirka 10 minuter och under färden mot tågets slutdestination passerade vi ett båtsvarv (för stora kryssare) och en lång bro som förbinder en del av Venedig med fastlandet.

Vi steg av på Venedigs tågstation vid namn Santa Lucia och letade oss snabbt ut från spårområde och vänthall. Det första man möttes av efter att ha gått igenom utgången var Grande Canal med mängder av båtar och ett myller av folk på de få landmassor som fanns.

För att försöka fånga intrycken som kom rusande imot en stannade vi upp för foto och filmstopp. Därefter vässade vi armbågarna för att ge oss in i folkströmmen som ledde över den första av många broar som skulle passeras under dagen.

Vårat första mål för dagen var Markusplatsen med alla sina sevärdheter. Det tog cirka en timma att leta sig mellan tågstationen och Markusplatsen, men under hela vägen upptäcker man otroligt vackra gränder, kanaler och torg som ligger gömda runt hörnen i Venedig! Vågar man sig ut från de "skyltade" områdena så ligger här riktiga pärlor där turister inte flockas i mängder, som på så många andra platser i Venedig.

Väl framme på Markusplatsen strosade vi runt och undersökte vad som skulle (och orkades) besökas. Valet föll på en tur upp i Campanile di San Marco. Medans vi stod i kön som ringlade sig utanför hann vi fundera både på om det gick att köpa biljetter där framme vid ingången och om det gick hissar upp i tornet.

Som tur var kunde biljetter köpas (vi fick informationen av den amerikanska familjen framför oss) och det enda sättet att ta sig upp till toppen var med hiss - puh!

Hissfärden på 98 meter tog oss direkt upp till plattformen under klockorna (som ringer vid hel timma) och när vi steg ut bjöds vi på en 360 graders vy över Venedig. Man såg samtliga öar som staden består av samt en hel del vatten och kanaler!

Efter besöket i klocktornet utforskade vi området kring Markusplatsen innan vi bestämde oss för att åter ta våra egna vägar runt Venedig kanaler och gränder. Även nu hittade vi en hel del mysiga ställen!

Då magarna började kurra mättade vi dem med en pizzaslice som avnjöts på trappavsatsen i en av alla de gränder som vi passerat. Där fick vi sällskap av en duva som tappert närmade sig oss för att se om vi tappade något smarrigt på kullerstenarna. Som belöning fick han smaka på en pizzabit som han slängde runt i hopp om att få loss tillräckligt små bitar för att kunna sväljas.

Med mätta magar promenerade vi runt lite till och kikade runt i Venedig. Nu blev det även en hel del skyltfönster och affärer som drog till sig uppmärksamheten. Under denna promenad ordnade vi även så att vi båda kom med på bild - vilket alltid är roligt att ha när man kommer hem! När jag tog den första bilden lyckades jag även skita ned byxorna och var tvungen att gå in på närmaste servering för att tvätta av dem.

Efter en hel dags promenerande började tillslut fötterna att säga ifrån. Bland det sista vi gjorde i Venedig innan avfärd tillbaka till hotell BW Bologna var att njuta av varsin Cappuccino på en av de uteserveringar som kan hittas i staden. Riktigt skönt och trevligt var det - dessutom passerar det väldigt mycket folk i staden, så tröttnar man på att beundra arkitekturen så kan man alltid fundera på hur långt personen med den stora väskan har kvar till sin destination!

Några återvändsgränder senare stod vi slutligen framför tågstationen igen, nu gällde det bara att hitta rätt tåg tillbaka till Mestre. Vi fick dock det lugnande beskedet att ALLA tåg stannar i Mestre (men det gäller att vara observant för vilken typ av tåg man har biljett för). Vi klev ombord på och var snart framme vid vårat stopp i Mestre. Vi klev av, gick över gatan och in på hotellet för att slutligen pusta ut efter en rolig dag med många intryck!

Middag åts på Tandero bistro ( i hotellbyggnaden) och sedan satt vi nere i foajén och tog ett glas vin medan vi fixade med bilderna från dagen - det hade trots allt blivit ett par!

1 comment:

Anonymous said...

Kul att läsa om allt ni gör Även fina bilder Ska bli intressant att se dem alla Fotrsätt att ha det bra Kram mamma