2010-07-21

Roadtrip - Dag 4 - Onsdag (Milano)

Idag vaknade vi upp till en dag utan bilkörning – Härligt! Det firade vi med att ta sovmorgon, vilket resulterade i att vi var nere vid frukosten klockan 9:30. Jag tyckte att hotellfrukosten på nattens hotell (Hotel Mozart) var något enklare än den vi ätit morgonen innan i Frankrike, medan Linda tyckte den var bättre. Det blev nästan samma saker som jag åt, dock utan äggröra och bacon/skinka.

Med mat i magen gick vi upp på rummet för att hämta våra kameror och fixa det sista innan vi begav oss ut för att upptäcka Milano.

Vi visste att vi hade cirka 30 minuters promenad in till Duomo, då personalen i receptionen gett oss lite tips på hur vi skulle ta oss in till Piazza Duomo kvällen innan. Efter bara 10 minuter kände vi hur påträngande värmen var och passande nog passerade vi då en termometer som visade 36 grader i skuggan.

Vi vägrade dock att ge upp och snart nådde vi vår första sevärdhet i staden - Arco della Pace! Här stannade vi för att ta några bilder innan vi fortsatte vår promenad genom den lummiga slottsparken där vi fann en kiosk som sålde vatten.

Direkt efter slottsparken når man Castello Sforzesco som vi passade på att gå igenom. Förra gången jag var på besök här så var det betydligt mer turister än vad det var nu. Vi fick i lugn och ro utan trängsel utforska slottet.

På stora borggården kom en armbandstiggare fram och lyckades knyta på oss några snören "gratis". Givetvis ville han sedan ha några växelpengar av oss. Vi gav honom 1 Euro och sa sedan att vi inte hade mer kontanter på oss, så vi kunde gå vidare.

Efter slottet är det några slingriga gator med uteserveringar som man passerar innan man tillslut står mitt på Piazza Doumo och ser den mäktiga katedralen, statyn och den södra ingången till Galleria Vittorio Emanuele II.

Vi tänkte börja med att besöka innanmätet på Doumo, men blev nekade av vakterna i dörren på grund av att de tyckte Linda hade för korta jeansshorts på sig. Vi fick istället tänka om och traskade vidare till den fina gallerian istället. Här inne stod vi en stund och beundrade det finna och annorlunda byggnadsverk som detta är.

Vi fick även tillfälle att snurra på tjuren juveler (där arkitekten slog huvudet och dog kvällen innan invigning) för att få tur under resten av våran resa.

Promenaden genom Milano fortsatte sedan ut till Teatro di Scala och shoppingkvarteren Quadrilatero D'oro. Att Milano skulle vara en shoppingstad har jag lite svårt att förstå, alla butiker man tittade in i hade hutlösa priser på sina varor!

Vi prommenerade och kom tillslut tillbaka till Duomo och gick ett varv runt den innan vi beslöt oss för att vända tillbaka mot hotellet. Vi gick denna gången runt slottet istället för igenom det. En av de saker vi lade märke till då var alla de katter som verkade ha sina tillhåll nere i den gräsklädda vallgraven som omgärdar slottet.

Då magarna börjat kurra efter lunch hade vi även börjat hålla utkik efter en lunchrestaurang. Före slottet ligger dock alla turisthaken och vi valde att undvika dem. Vi hittade istället en mysig uteservering precis invid Arco della Pace där vi avnjut en lunch med tillhörande kaffe.

Efter lunchen gick vi vidare till hotellet där vi fräschade till oss och sedan gick ut till en bar med internet. Där satte vi oss och tog varsitt glas vin medans vi knappade på datorerna och musiken från tv-kanalen My deejay spelades i högtalarna. Det blev även som så att vi satt kvar och avnjöt våran middag på samma ställe.

På kvällen bestämde vi oss för att se oss omkring i området kring hotellet i hopp om att hitta en uteservering där vi kunde dricka lite mer vin - Men tyvärr fanns det bara restauranger (där man var tvungen att beställa mat också) i området - så besvikna fick vi återvända till hotellrummet för umgås där istället.