2010-07-19

Praktisk information: Tyskland

Tyskland med sitt centrala läge i Europa har en stor del utländska trafikanter utöver den stora inhemska mängden. Detta resulterar i att de väl utbyggda vägnäten blir hårt belastade och risken för kö (stau) är stor om man träffar fel i tid. Dock är motorvägsnätet lagt utanför städerna vilket gör att den vanliga morgontrafiken från Stockholm inte känns igen, här är det istället långtradare (i mängder) och vägarbeten som saktar ned trafiken.

Det är förbjudet att prata i mobiltelefon (även handsfree?) medan man kör och det råder även stoppförbud på Autobahn, om det inte är absolut nödvändigt - punktering är en giltig anledning medan soppatorsk inte är det och kan därför leda till böter. Att få slut på bensin undviks väldigt enkelt genom att svänga av på någon av de många och stora rastplatserna som har bensinstationer, dessa finns med ca 5 mils mellanrum. Utöver rastplatser med bensinstationer finns det många parkeringsstopp för den som behöver strecka på benen eller gå på toa.

De tyska motorvägarna håller en hög standard och på ca 66% av dem råder "fri hastighet" (rekomenderad hastighet är dock 130 km/h). Fri hastighet är något man antingen gillar eller hatar. Det gäller verkligen att hålla koll i backspegeln, för rätt som det är kan en ny sportbil eller en gammal rishög svischa förbi i all världens fart, trots att du själv ligger och kör i 150 km/h. En outtalad regel är att man alltid efter en omkörning ska lägga sig så långt som möjligt till höger i filerna igen. Tyskarna är även väldigt noga med att signalera filbyten och följa de hastigheter som är utsatta längst med vägarna.

I vissa områden (Umweltzonen) i Tyskland råder även krav på miljödekaler i framrutan på bilen för att få ta sig fram utan att riskera böter. Dessa kan köpas över disk hos den tyska motsvarigheten till bilprovningen och de går även att beställa online via Dekra.se för 185 SEK - vilket jag gjorde innan vi gav oss ut på roadtripen.

No comments: