2010-07-23

Roadtrip - Dag 6 - Fredag (Sirmione)

Dagen började lugnt med en välförtjänt sovmorgon till klockan 09:30. Jag och Linda kom tydligen snabbt in i den charterstämning som råder här i Sirmione! Vi knatade ned till frukosten och blev tyvärr lite besvikna på den, sämst än så länge under resan. Vi åt oss i alla fall någelunda mätta och gick upp på rummet och bytte om till badkläder.

Ännu en dag med klarblå himmel och strålande sol väntade. Vi plockade ut nya fräscha poolhanddukar och lade oss på solstolarna vid poolen. Det var samma tryckande värme idag som det varit de tidigare dagarna under resan, så man blev inte långvarig uppe på land - Det blev därför mycket plask och lek i det härligt svalkande vattnet.

Vi åt även idag en sen lunch vid poolen, bestående av toast (vilket är det enda hotellet har att erbjuda på sin poolmeny). Mätta och belåtna kilade vi upp på rummet ett tag för att göra livet lite lättare för vår röda hud - solen tar bra här nere trots solskyddskräm!

Efter att ha sorterat lite bilder, läst lite och bara varit uppe på rummet ett tag märkte vi att det börjat driva in några mörka moln över Gardasjön och Sirmione. Vi öppnade upp till balkongen och märkte då att det duggade lite smått. Planerna på att åter lägga sig vid poolen grusades och vi fick istället hämta våra saker som vi lämnat kvar på solstolarna.

När regnet avtagit frågade vi en av de hjälpsamma damerna i receptionen vart närmaste supermarket låg. Vi fick det utpekat på en karta och begav oss ut på jakt efter lite snacks och dricka. Igår gick vi ut på halvön och idag gick vi på upptäcksfärd in mot Colombare.

Under promenaden längst med gångvägarna som finns här ute på halvön upptäckte vi många trevliga små badställen där det var möjligt att ta sig ett dopp i Gardasjön - något som vi har som målsättning att göra innan vi lämnar Sirmione för Venedig.

Efter cirka 15 minuters promenad längst med gångvägarna vek vi av mot huvudgatan igen. När vi kom upp dit var ortsborna i full färd med att packa upp sina stånd för vad som såg ut att bli en kvällsmarknad med allt från egna målningar till överblivet tingel tangel som finns i varje hem.

Vi hittade tillslut affären som vi letade efter och gick in och köpte lite vatten/dricka, chips och grisinis till kvällen.

När vi kom tillbaka till hotellet och gjorde oss iordning för kvällen så drog det åter in mörka moln över Sirmione. Denna gången blåste det dock upp ordentligt och träden svajade fram och tillbaka medans regn och blåst piskade dess blad. Regnet tilltog och det blev ett riktigt ruskväder. Klara för kvällen som vi var gick vi ned till receptionen för att kika lite närmare på vädret och upptäckte där att poolmöblerna blåst ned i poolen - vilket fick oss att vänta ett tag med att gå ut.

Magarna kurrade och hotellet kunde tyvärr bara erbjuda toasts. Pappan i en barnfamilj som bor här på hotellet offrade sig för dem och sprang iväg för att köpa hämtpizza, iklädd badshorts t-shirt och flippflopp (lika bra det för blöt lär han ha varit när han kom tillbaka).

Tillslut så avtog dock regnet och vi såg vår chans att ta oss ut för en bit mat. Tanken var att vi skulle gå in till centrum och äta så vi kunde njuta av en Italiensk kulglass till efterrätt. Men efter några snabba blickar upp mot himlen ändrade vi våra planer och åt på en restaurang nära hotellet. Det var inte topprestaurang och det första problemet vi stötte på var att meny enbart var på italienska. Problem nummer två (för dem) var att de igentligen inte accepterade kortbetalningar på summor under 50 Euro (vår mat kostade totalt 32 Euro). De gjorde dock ett undantag då de insåg att vi inte hade några kontanter på oss.

Medan vi satt på restaurangen hade ett förfärligt regnväder dragit in för att stanna. När vi skulle gå tillbaka från restaurangen var vi glada över att vi inte hade gått så långt och för att vi hade tagit med paraplyerna som legat i bilen. Vi sprang hem genom regnet medan himlen ovanför oss lystes upp av stora blixtrar och och åskans mullar var inte allt för långt bort!

Väl framme och skyddade av hotellets trygga väggar gick vi upp på balkongen och tittade på det vackra skådespel som utspelade sig över Gardasjön. Himlen lystes konstant upp av blixtrar och regnet verkligen öste ned.

Resten av kvällen spenderades i hotellrummet med utsikt över skådespelet, lite snacks och kortspel.