2010-07-18

Roadtrip - Dag 1 - Söndag (Stockholm - Trelleborg)

Körstrecka: 65 mil
Körtid: 7 timmar 30 minuter

>> Fullständig karta över resan

Imorse klockan 9:15 började vi rulla med bilen från Stockholm mot dagens destination som är färjan i Trelleborg. Innan vi lämnade hemstaden så passade vi på att tanka bilen och upptäcka att det inom ca 180 mil är dags att genomföra nästa service - passande, det är ju trots allt bara ca 500 mil tills vi är hemma igen.

Bilfärden ned genom Sverige gick fint och så fort vi kom bort från Stockholm och alla vägarbeten minskade bilmängden. Det kändes som att det gick snabbt, för plötsligt hade vi passerat Södertälje, Nyköping och Norrköping.

När vi närmade oss Linköping hade vi stämt träff med Pappa och Lotta, då de idag var på väg hem från sin Europaresa. Vi var nyfikna på hur dom hade haft det och hoppades att dom kunde dela med sig av några tips för det som väntar oss framöver. Efter en fika på cirka 1 och ½ timma skiljdes vi åt och vi fortsatte våran resa ned mot den Skånska kusten medan de fortsatte hem mot Stockholm.

När vi närmade oss Trelleborg dirigerade GPS:en in oss på lite småvägar som slingrade sig genom några villaområden och kusten vid Falsterbo - Vackert var det så den (ofrivilliga) omdirigeringen tackar vi för! Under denna lilla avstickare passerade vi även vad som skulle bli vår restaurang för kvällens middag, Trelleborgs GK.

Vi passerade dock golfklubben till en början för att leta reda på färgeläget och för att se vad staden hade att erbjuda. Kort och gott kan utbudet i staden summeras som "inget" då klockan var runt 17:00 och det är söndag. Efter en snabb överläggning angående middagen åkte vi tillbaka till Trelleborgs GK och åt varsin pastarätt.

Då vi fortfarande hade tid att fördriva efter middagen satte vi oss på parkeringen vid Maxi Stormarknad och uppdaterade våra bloggar för att sedan gå in och köpa matsäck till färjan (då pappa och Lotta berättade om hutlösa priser på båten).

När ärendena på Maxi Stormarknad var avklarad förflyttade vi oss några 100-tal meter till färgeläget. Vi var relativt ensamna på plats och incheckningen gick smidigt med hjälp av bokningsnumret. Damen i kassan sa att vi skulle följa fil nr 51, vilket vi gjorde. Fil 51 tog dock slut ganska snabbt! Vid slutet fanns det stoppljus uppsatta och vårat visade grönt. På chans började vi rulla och tog sikte mot båten. Jag märkte att vi snabbt fick en bil efter oss, så jag antog att vi i alla fall var på rätt väg. Vi kom fram till en skylt som visade att lastbilar skulle svänga vänster och personbilar höger, så vi svängde höger och upp på rampen som ledde in på sidan av fartyget.

Vi blev vänligt bemötta vid båtens öppning av personalen och med hjälp av våra boardingcards visade de oss till rätt "parkeringsplats" i Peter Pan's skråv.

Väl ombord på M/S Peter Pan letade vi snabbt upp vår hytt. När dörren till den öppnades blev vi positivt överraskade av den goda standarden (om man jämför med Finlandsbåtarna). Vi lastade snabbt av våra saker som vi tagit med upp från bilen och begav oss ut på upptäcksfärd. Det första vi gjorde var att leta oss ut på däck då vi ville se när solen gick ned över Trelleborg.

Resten av båten (Tax Free, biograf och diverse restauranger) avverkades snabbt och vi gick sedan ned till vår hytt för att ordna med bilderna och göra kväller – Det skulle trots allt bli automatisk väckning klockan 06:30 (en timma innan båten angör Travemünde) dagen efter.

Föregående dag () - Nästa dag (Dag 2)