2010-07-19

Roadtrip - Dag 2 - Måndag (Travemünde - Strasbourg)

Körstrecka: 78 mil
Körtid: 9 timmar 10 minuter

>> Fullständig karta över resan

Idag blev det en tidig väckning (06:30) genom högtalarna av kaptenen på M/S Peter Pan. För oss var frukostbuffén aldrig aktuell utan vi tog istället en välbehövlig och uppiggande dusch så vi var redo för dagens etapp som skulle ta oss från Travemünde i Tyskland till Strasbourg i Frankrike.

Vägsträckningen idag gick till stor del genom Tyskland, förutom de sista milen där vägen slingrade sig genom gräns/tullstationen och vidare in i Frankrike. Vi passerade utanför städer som till exempel: Lübeck, Hamburg, Hannover, Kassel, Frankfurt och Karlsruhe.

Trots att färjan angjorde Travemünde klockan 07:30 och vi rullade ut på de Tyska vägarna mitt i bästa tid för "rusningstrafik" till jobbet så var det väldigt lite bilar på vägarna. Våra farhågor för att sitta i kö som vi haft innan resan var helt förgäves och med undantag för lastbilar och vägarbeten som saktade ned rytmen flöt det på väldigt bra!

Att köra på de tyska vägarna är inte likt det vi är vana med hemma i Sverige. Mer information kring mitt intryck av det finns att läsa i inlägget Praktisk information: Tyskland. - Det viktigaste som kan nämnas är att det gäller verkligen att ha koll i backspegeln! Dessutom finns det väldigt roliga (3-filiga) vägar med kurvor formade som velodromer, där det är fri hastighet!

Under de många mil som skulle avverkas på de tyska vägarna stannade vi två gånger för att tanka, tvätta bort flugor från framrutan och strecka på benen. Vid ett av stoppen träffade vi på ett helt kompani med tyska militärer och vid det andra stoppet passade vi på att njuta av varsin glass i den 25-gradiga värmen.

Runt klockan 15:30 passerade vi gränsen mellan Tyskland och Frankrike. Den var helt obevakad och det var bara att passera. Det verkade dock som att lastbilar var tvugna att köra åt sidan och stanna. Den enda uppenbara skillnaden mot de tyska vägarna var tydliga hastighetsbegränsningar och termometern som nu visade 30 grader. En halvtimma efter gränspassagen rullade vi in i Strasbourg - här skulle vi spendera natten. I och med det började nervositeten att infinna sig - första utländska staden i Europa med bil, brrrr! Dessutom så är Strasbourg en av de större städerna i Frankrike.

GPS:en guidade oss rätt till hotellet. Det enda den missade var att det genomfördes ett byggarbete på en närliggande byggnad och att de därför hade stängt av vägen som vi skulle använda oss av. Där var vi tvugna att själva köra runt kvarteret för att GPS:en skulle räkna om vägen åt oss.

Vi hittade en ledig (max 2 timmars) parkering precis utanför hotellet så vi nästlade oss in där och klev ur bilen för att checka in. Incheckningen gick fint med ett undantag, parkeringen! Trots att vi via e-post kontaktat dem i förhand för att reservera parkering och fått svar att det var OK fanns det nu ingen parkering tillgänglig! Efter lite rotande i papper lyckades tjejerna i receptionen (såklart) inte hitta min e-postförfrågan och ryckte lite ursäktande på axlarna. De kunde dock rita ut vägen till ett alternativt parkeringshus på kartan där vi fick parkera bilen istället.

Att ta sig runt i staden efter kartan var lite knepigt och vi körde säkert i bussfilen någon gång plus att vi höll på att få en cykel i sidan - vilket jag hävdar inte var mitt fel då jag tydligt signalerade vart och hur jag skulle svänga. Damen i fråga blev dock väldigt upprörd och skrek säkert ett par väl valda ord på franska efter en svensk bil som passerade staden den kvällen.

När vi lämnat bilen och tagit upp våra saker på rummet blev vi åter igen imponerade av standarden på våra sängplatser som för kvällen befann sig på Best Western Hotel Metropole Monopole! Vi fräschade till oss och gav oss sedan ut på stan för att se vad Strasbourg hade att erbjuda.

Efter en snabbt titt på kartan vi tidigare fått från tjejerna i receptionen fann vi två ställen som verkade intressanta. Det ena var Petite France och det andra var Katedralen - Båda dessa låg på den ö som utgör gamla stan i Strasbourg.

Vi promenerade längst med floden III ner mot Petit France och fick där se små vattenfall, slussar och kullerstensgator kantade med små mysiga halvtimmerhus.

En av dessa gator mynnade ut i ett litet vackert torg strax intill floden som trafikerades av turistbåtar. Där låg restaurang La Corde - á Linge upplyst i kvällssolens strålar. Vi lyssnade på våra kurrande magar och satte oss till bords för att beställa in varsin middag (innehållande den lokala pastavarianten spätzle) med tillhörande vin, som avnjöts på deras uteservering.

Fyllda av energi hade vi nu ork att fortsätta vår upptäcksfärd och siktet var nu inställt på Katedralen. Efter en stunds promenad på fler gator med halvtimmerhus och olika blomarrangemang nådde vi först Place Gutenberg som är uppkallat efter just Johannes Gutenberg, som bodde i staden under mitten av 1400-talet.

Runt hörnet från Place Gutenberg skymtade vi katedralen och gick därför raskt vidare för att beskåda denna enorma byggnad. Inuti den finns ett astronomiskt ur att besöka. Men då vi kom efter stängning fick vi nöja oss med att se utsidan av denna stora byggnad.

Besöket vid katedralen satte punkt för våran rundvandring och vi började sakta lunka genom gamla stan tillbaka mot hotellet. Vi träffad på en brittisk kuf som behövde låna pengar samt några lokala hemlösa som försökte ta kontakt.

Väl tillbaka på hotellrummet pustade vi båda ut efter dagens äventyr. Vi kunde blicka tillbaka och känna oss nöjda - Vi hade hunnit med att köra över 70 mil, besökt 2 länder och gått på upptäcksfärd i Strasbourg. Nu väntar ett avslappnande bad och sedan lite sömn.