2010-07-29

Roadtrip - Dag 12 - Torsdag (Prag)

Idag vaknade vi mätta efter gårdagens goda middag! Vi kom dessutom i säng ganska sent och beslutet att sova förbi frukosten var inte svårt - trots att det var första gången vi gjorde det under resan. Vi vaknade strax efter klockan 10 av att telefonen ihärdigt försökte väcka oss ur sömnen större delen av morgonen.

Vi gjorde oss i ordning för en dag på stan och lämnade hotellet runt 20 i tolv.

Första sevärdheten att bockas av från våran lista över saker att se var de dansande husen. De låg en kort promenad (cirka 10 minuter) från vårat hotell. Det är en ganska knepig sevärdhet att beskåda då trafiken passerar alldeles intill i full fart.

Efter att ha sett och fotograferat dessa underligt designade hus så promenerade vi längst med floden upp till Karlsbron. När man spanade ut över floden såg man små trampbåtar med turister som paddlade omkring i strömmen. Hade vädret varit bättre hade detta helt klart varit ett mysigt sätt att fördriva någon timma!

Vi kom raskt fram till brofästet för Karlsbron. Där gick vi ut en bit på bron och trängdes lite med många av de turister som var i full fart med att utforska Prag. Vi stannade inte länge vid Karlsbron utan fortsatte istället in i stans små gränder.

Gränderna mynnade tillslut ut mot ett torg där kyrkan med det astronomiska uret har sin boplats. När vi kom dit var klockan strax innan 13:00 och det hade samlats massor med folk nedanför som förväntansfullt stirrade upp mot klockan. Brevid oss hörde vi en engelsktalande guide som räknade ned för sin grupp och även vi började ana att det skulle hända något.

När uret visade 13:00 öppnades luckorna uppe vid klockan och massa olika figurer började titta fram. Spektaklet avslutades med en trumpetfanfar från toppen av tornet och när den tystnade utbröt applåder och visslingar från den samlade folkmassan nedanför.

Även applåderna tystnade så småningom och folkmassan började nu skingra sig för att springa vidare i Prag och upptäcka det som bör upptäckas. Jag och Linda dröjde oss dock kvar nedanför det astronomiska uret en stund för att försöka få lite bättre bilder nu när trängseln var borta.

Då ställer en äldre herre (75-85 år) sig brevid mig. På knackig tyska försöker han skapa kontakt och när han märker att det inte fungerar växlar han över till en ännu sämre engelska. Det jag kunde urskilja av hans budskap var att det skulle vara fint att besöka insidan av kyrkan och att det där fanns mycket historia. Tillslut lyckades han även få ur sig att han var guide och att det kostade mellan 25-50 tjekiska krona att få en privat visning av honom i 10 minuter. Personligen så har jag svårt och se att någon nånsin tagit del av hans tjänster!

Vi vandrade vidare i stan och hamnade tillslut på gatan där de flesta märkesbutikerna höll till, det var allt från Prada, Gucci, Valantino och Fendi med flera som kantade gatan med sina skyltfönster. Här hittade vi en mysig restaurang vid namn Pravda som hade en trevlig uteservering på trotoaren. Här slog vi oss ned för en lunch och jag beställde in den tjeckiska specialiteten Gulasch på biffkött (gott var det).

Rätt som det var öppnade sig himlen och regnet började falla intensivt i små fina droppar. Som tur var satt vi skyddade under restaurangens markis, men andra hade inte samma tur. Det äldre sällskapet som satt utanför oss var halvt skyddade och började genast att hoppa runt under sitt parasoll i ett försök att få skydd - vilket dock misslyckades.

regnet avtog ganska snart och lagom tills att vi ätit klart hade det slutat helt. Vi frågade servitören vart närmaste shoppingområde låg och han pekade ut en galleria på kartan vi hade med oss. Halvvägs till gallerian kände jag att något saknades på min axel - jag hade glömt stativet på restaurangen! Snabbt fick jag jogga tillbaka för att hämta det medans Linda stannade vid slutet av torget. Där fick hon bevittna när en butiksägare anföll en äldre herre som lämnade en butik (varför vet vi inte).

Vi spenderade någon timma inne i gallerian Palladium och alla dess affärer utan att göra något fynd. I stort kan man säga att det är samma utbud och pris som hemma.

På vägen tillbaka till hotellet promenerade vi över Karlsbron. Vi stannade nu och beskådade många av de tecknare som var i full färd med att göra både porträtt och karikatyrer av de modiga sam satt sig på stolarna framför dem.

Vid brofästet på andra sidan fanns det även en liten annorlunda butik som bland annat sålde små handgjorda änglar. Då Linda samlar på änglar så var hon sugen att köpa en, men då det var en liten butik fick endast 2 personer samtidigt vistas i den - och nu stod det 2 tanter där inne och velade fram och tillbaka.

Vi gav det 20 minuter i hopp om att de skulle ha bestämt sig och lämnat butiken, men icke! När vi gick stod de fortfarande och velade om betalningen då de försökte betala Eurosumman med tjeckiska krona.

Utmattade kom vi tillbaka till hotellrummet och hade nu tänkt att ta ett bad för att kurera våra ömmande fötter. Vi kom dock aldrig så långt att vi tappade upp vattnet, utan vi la oss på sängen och råkade somna cirka 2 timmar innan vi vaknade och undrade vad klockan var - Nu var det dags för middag!

Idag hade vi tänkt att slå på stort när det gällde middagen. Gårdagens mat blev en succé och vi bestämde oss för att gå tillbaka till restaurang Olympia idag igen. När vi satte oss vid bordet blev vi igenkända av servitrisen som serverade oss igår och hon var snabbt framme vid vårat bord och gav oss menyer. Hon rekomenderade även en rätt bestående av 4 olika flamberade köttsorter med potatis, sallader och diverse såser. Vi lyssnade på hennes råd och beställde in en sådan rätt - FANTASTISKT gott var det!

Till efterrätt prövade jag deras äppelstrudel med tillhörande kanelglass och äppelbitar medans Linda åt chokladsufflé - även det var helt fantastiskt och det kändes nu som att vi skulle behöva rulla därifrån på grund av all mat vi stoppat i oss

Promenaden hem var välbehövlig och skön. Framme på hotellet lade vi oss i sängen och skummade igenom dagens fångst av bilder innan vi somnade på våra enorma huvudkuddar.