2011-01-13

Koh Chang, Thailand - Torsdag - Dag 4

Dagen började med att vi sov förbi frukosten. Vi hade ställt klockan för uppstigning så vi hunnit, men trötta som vi var snoozade vi alarmet och hängde ut ”Do Not Disturb”-skylten på dörrhandtaget.

Nästa tid vi hade att passa var klockan 11:00 – då skulle representanten från Evolution tours finnas på plats för att berätta lite mer om ön och även ta imot eventuella turbokningar. 10 minuter innan det utsatta klockslaget vaknade vi! Under lite stress drog vi på oss kläderna och gick ut till receptionen, där satt det inte en kotte - Hade vi missat mötet?

Vi stod kvar där ute och kliade oss undrande på huvudet, tillslut dök det upp en kille på en moppe som undrade om vi stod där ute för mötet. Han presenterade sig och det blev tillslut vi och ett annat par (Christina och Kjell) som verkade vara intresserade av vad han hade att säga. Guiden berättade om huvudattraktionerna på ön (vilket var i stort samma som vi fått ut av internet) och tog sedan glatt imot eventuella bokningar.

Jag och Linda hade bestämt oss för att åka med på Thaifun-båten (som har turer varje dag), så vi bokade en utflykt för morgondagen med den. Han tog imot betalningen (det gick bra att betala med VISA-kortet) och gav oss ett kvitto/biljett med en upphämtningstid på.

Nöjda med bokningen gick vi och la oss vid hotellpoolen för att bättra på brännan! Här vid poolen spenderade vi förmiddagen tills det vid kl 14 blev dags för lunch.

Efter lunchen tog vi en promenad längst med stranden och gjorde några fotostopp. Det första blev en gunga som var uppsatt högt uppe i en av palmerna som hänger ut över stranden. Här fick man klättra upp på den tjocka träbiten för att sedan försöka hålla balansen tillräckligt länge för att få några kort.

Nästa fototillfälle dök upp i den norra änden av Klong Prao-stranden. Här var vi i princip helt ensamna och lyckades hitta en lämplig trädgren att sitta på.

När vi tagit några bilder sittandes på trädgrenen var det dags för en bild i vattenbrynet på älsklingen och mig!

Med dessa fotostopp avklarade korsade vi flodmynningen som innebär slutet av Klong Prao-stranden. Här hade vattnet en konstig färg (varför upptäckte vi på kvällen), men då vi sätt andra korsa floden gjorde även vi det.

På den nya stranden upptäckte vi att det tyvärr inte fanns så mycket mer att se. Här var det dock ännu mer långgrunt och vi vadade därför ut en bit så att vi kunde ta en bild av oss själva med stranden som bakgrund.

Besvikna över att det inte fanns mer bebyggelse på den nya stranden gick vi tillbaka till stranden vid hotellet och tog några strandstolar – nu skulle vi njuta av kvällssolen på stranden, dessutom så är vattnet varmare i havet än i poolen.

När vi satt där i strandstolarna och tittade på strandkrabborna kom några försäljare förbi. Lämpligt nog hade en av dem med sig ett strandtennis-set som vi köpte – nu hade vi något att göra tills det var dags att se solnedgången.

Precis innan solnedgången vaknar stranden till liv på nytt. Det är då folket från restaurangen börjar sopa "sin del" av stranden platt, bära ut bord/stolar och pynta med ljus och liknande för att locka folk för kvällen. Detta är ett ganska trevligt skådespel att bevittna om man lugnt kan sitta på sidan av och spela yatzy istället för att bära saker.

Solnedgångarna här på Koh Chang sägs vara spektakulära och när det var dags kom folk gåendes ned på stranden med sina kameror i högsta hugg! Även vi gjorde vårt bästa för att fånga det fina ögonblicket.

Nöjda med att ha sett en fin solnedgång gick vi till hotellrummet för att göra oss kvällsklara. Middagen idag skulle nämligen ätas på hotellets Grill/strandrestaurang. Både jag och Linda åt Grillspett, bakad potatis och en grillad majskolv som huvudrätt, till ett pris av 180 Bath var.

När vi var klara med maten och satt och avslutade våra Singha’s passade jag på att skapa ett konstverk i maten. När servitören kom och skulle ta undan våra tallrikar gav gubben jag gjort honom ett rejält skratt, så rejält att han på tillbakavägen tappade en av de andra tallrikarna i sanden!

Med middagen avklarad tänkte vi se vart folket på vår strand befann sig, så vi tog en promenad för att se om det var några fler på de andra vattenhålen. Vi knatade förbi dem alla utan att hitta ett ställe med mer än 10 turister på så vi gav upp och bestämde oss för att utforska shoppingutbudet längst med huvudgatan (som ligger några 100 meter upp från vårat hotell). Till vår stora överraskning hittade vi några skräddare, kläd/sovunir-butiker, en supermarket och några restauranger. Men även här var det väldigt folktomt, så vi gick tillbaka till hotellrummet för att avsluta kvällen med lite sänka skepp.

2 comments:

Anonymous said...

Hej där det verkar dött på stället ni är Det är väl tur att ni bara ska vara en vecka 2 veckor hade nog blivit lite långtråkigt Eller.......Kram på er /Mamma masans.blogspot

Christoffer Sandberg said...

Halloj!

Det var ganska dött på kvällarna på stranden Klong Prao (där vi bodde). Men det var ganska skönt! Åkte man därimot till White Sand Beach så fanns det STORA möjligheter till party! :)