2011-01-17

Koh Chang, Thailand - Måndag - Dag 8

Sista heldagen i Thailand började även den med en skön sovmorgon. Frukosten på VJ health & Spa Hotel är ju som sagt inget man skriver hem om och därför gör det inget om man missar den!

Förmiddagen spenderades vid poolen där vi försökte fånga upp så mycket sol som möjligt med våra kroppar - idag skulle det stekas! Vid ett tillfälle slumrade både jag och Linda till och vi vaknade sedan med ett gemensamt ryck. Solen hade gjort att vi båda var i stort behov av ett svalkande bad i poolen och lite vätska i form av dryck.

För att återställa vätskebalansen beställde vi därför in varsin vattenmelonshake (50 Bath per shake) - riktigt goda är dom! Vi pressade en stund till i solen vid poolen innan det blev dags för ännu en lunch på hotellets restaurang.

Efter lunchen gick vi ned till stranden och spenderade eftermiddagen där. Bland annat vadade vi ut i vattnet och spelade strandtennis - det nya rekordet för dagen blev 44 stycken bollningar till varandra.

När vi spelat klart satte vi oss ned i Andamanhavet, med vatten upp till bröstet. Här tittade vi in mot stranden och kunde konstatera hur bra vi hade det och att det är just det här (solen, värmen och friheten) vi kommer sakna när vi imorgon påbörjar resan hem mot Sverige. Här ute i vattnet summerade vi även veckan och kom överens om att det var klart värt den långa resan, trots att vi bara varit här en vecka!

Idag hade vi även bestämt oss för att dröja oss kvar på stranden för att bevittna vår sista solnedgång i Koh Chang, för denna resa. I väntan på solnedgången passade vi på att ta några kort på oss tillsammans i de underbart sköna hängmattorna som ligger vid strandkanten brevid vårt hotell.

Då hängmattorna gjort sitt och vi fått vår bild satte vi oss åter vid borden nere vid stranden och spelade Yatzy. Under den tiden vi spelade idag blev det "bara" en yatzy, jämfört med de fem (under samma omgång) som vi råkade ut för under Thaifun-båtturen (Dag 5).

Slutligen började solens strålar klämta strax ovanför horisonten och det var snart dags för solnedgång. Nu var det dags för de obligatoriska hoppbilderna!

Med hoppbilderna tagna stannade vi kvar på stranden en stund till för att se solen försvinna helt. Medan vi väntade kom Kjell ned till oss på stranden för att småprata lite. Han och Christina hade besökt en av de närliggande stränderna under dagen och ville höra sig för hur det var med oss. Vi gick upp till Christina som simmade sina dagliga rundor i poolen och fortsatte samtalet där. Vi gav dem vårt strandtennis-set (i hopp om att de kunde slå vårat rekord på 44) innan jag och Linda gick för att göra oss kvällsklara.

Det blev en powernap på rummet innan vi gick ner till stranden för att äta vår sista 3-rättsersmiddag i Thailand för denna gången! Efter middagen gick vi sedan upp till de få butiker som fanns längst huvudgatan vid hotellet för att se om vi kunde hitta något smått att köpa med oss hem innan vi åter gick till hotellrummet för att påbörja packningen av resväskorna.