2011-01-11

Bangkok, Thailand - Tisdag - Dag 2

Efter en snabb flygning (trots avsaknad av underhållningssystem) serverade frukosten ombord på planet. Utanför fönstret strålade solen och man kunde ana vad som skulle möta oss om någon timma, då vi skulle ta våra första steg (för denna resa) på Thailändsk mark.

Landningen var otroligt mjuk och det dröjde inte länge innan vi var ute ur planet och kunde leta oss genom det enorma innanmätet på Suvarnabhumi flygplatsen. Första stoppet var en passkontroll där foto tas och även inresekortet lämnas. Kontrollanten för vår kö hann beta av en medans hennes kollegor till höger och vänster hann med fyra stycken – men vad gjorde de, nu var vi i alla fall i Thailand.

Bagageutlämningen kändes lite kaosartad då det stod väskor runt hela bandet, som på grund av väntetiden i passkontrollen var överfullt. Vi hittade tillslut våra väskor och kunde rulla ut genom tullområdet till väntande guide.

Den första guiden pekade vidare oss som skulle till Koh Chang till sin kollega lite längre bort. När vi kom fram dit sa han att bussarna fanns en trappa ned. Den första tanken som kom upp i mitt huvud, och uttalades höft var ”vadå bussar, vi ska ju flyga?”. Tydligen så hade sista flyget till Trat gått och vi skulle därför spendera den första natten i Bangkok – detta trots att vi landat 15 minuter tidigare än beräknat – så med andra ord var det aldrig meningen att vi skulle åkt vidare samma dag! Det här tycker jag är dåligt informerat av fritidsresor då jag varit i kontakt med dem två gånger och ställt just denna fråga (sista gången veckan innan vi åkte) och fått till svar att vi åker direkt och att vi inte kommer övernatta i Bangkok.

Jag och Linda hade dock bollat tanken att det skulle vara skoj att se Bangkok någon gång, och nu hade vi chansen att få en liten kort försmak av vad som väntar där. På bussen öppnade vi våra små kuvert vi hade fått. De innehöll flygbiljetter för morgondagen samt lite information vad man kan göra i vårt område av Bangkok en sen vardagskväll.

Resan från flygplatsen Suvarnabhumi till Centrury Park Hotel tog cirka 40 minuter trots att det var mycket trafik under vissa streckor på motorvägen. Under resans gång berättade vår guide Lena (som verkade vara bofast här) om lite nyttiga tips inför ankomsten på hotellet.

På hotellet samlades vi alla i en stor hörsal där välkomstdrink delades ut och vistelsedokument skulle fyllas i. När det sistnämnda var ifyllt kunde man byta det mot rumsnyckeln i en temporär reception precis utanför hörsalen.

Med nyckeln i handen tog vi vårat bagage,som den vänliga personalen burit upp till oss, och satte fart mot hissen. Vår våning var nummer 9 (av 24)! När vi öppnade dörren till rummet möttes vi av ett väl tilltaget rum med en jättefin utsikt.

Här på rummet fräschade vi till oss innan vi med hjälp av en karta från receptionen gav oss ut för att uppleva ”Bangkok by night”.

Efter att ha vandrat längst med huvudgatan insåg vi att det inte fanns mycket till shopping och satte därför kurs mot gatan som vår bussguide Lena rekommenderat för middag. Det största hindret mellan oss och den gatan var dock en väldigt trafikerad väg som man inte gärna korsade utan ordentliga stopplysen. Tyvärr fanns inga stopplysen men vi hittade något som var ännu bättre, nämligen en gångbro över vägen! Ett givet fotostopp och försök att fånga "pulsen" i en av stadens alla livliga ådror.

Vi gick gatan upp och letade efter ett trevligt ställe för mat. Trots att vi gick förbi MASSOR av mopedkök kände vi oss inte rikigt redo för dem, även och mycket Thailändare är ett gott tecken när det kommer till dem. Vi gick vidare och hamnade sedan på en traditionell Thairestaurang där Linda beställde in stekta nudlar och jag en kyckling chashew.

Efter middagen gick vi tillbaka mot hotellet, men innan det passerade vi massa massagesalonger – och dessa lockade verkligen. Vi bestämde oss därför att gå förbi den salongen som guiden rekommenderat, men där var det fullt. Istället gick vi in på hotellet och åkte upp till våning 24 för att beundrade utsikten från loungevåningen.

Där uppe bestämde vi oss för att göra ett nytt försök med massagen. Så vi gick tillbaka till salongen och tjejen utanför sa att det endast var 5 minuter kvar på pågående behandling. Medans vi inväntade vår tur passade de på att tvätta våra fötter och snart var vi redo för en fantastiskt skön fotmassage – som skulle pågå 1 timma till en kostnad av 180 Bath! Utöver fötterna mjukade de även upp bröst, armar, rygg och axlar – Underbart!

Med den massagen bakom oss var vi nu redo att krypa ned i sängen.

2 comments:

Freedomtravel said...

Visst är det lite kul att se Bangkok också, och inte bara en strand nånstans. Det är ju ändå en myllrande stad med cykeltaxis, matstånd och shopping. Matstånden funkade utmärkt tyckte vi! Cykeltaxis är bra, förutom att de för det mesta envisas vid att stanna hos nån kusin som har ett skrädderi.... typ. Ganska irriterande. Hoppas ni får en fin semester!

Christoffer Sandberg said...

Bangkok var helt klart en mysig och intressant stad.

Tyvärr hade vi för lite tid där för att upptäcka de saker du skrev här ovan. Vi kom dit (jetlaggade) klockan 18-19 på kvällen och skulle lämna klockan 06 nästkommande morgon.