2011-01-18

Koh Chang, Thailand - Tisdag - Dag 9

Då var dagen för hemresan kommen! Den började med en tidig uppgång och med det även en frukost. Under frukosten höll vi utkik efter Kjell och Christina så att vi kunde säga hej då, men de hade nog valt att ta en skön sovmorgon.

När vi ätit klart traskade vi iväg till receptionen för att betala hotellräkning, som vi satt upp ett par luncher och andra småsaker på - den landade tillslut på cirka 1500 Bath, vilket blir 375 kr.

20 minuter tidigare än utsatt tid ringde telefonen på rummet. Det var receptionen som meddelade att vår transport till färjan (och flygplatsen i Trat) var framme. Som tur var hade vi packat allt kvällen innan och var redo att åka. På vägen ut passerade vi rum 103 där Kjell och Christina bodde och passade på att skicka in ett internetkort med en tillhörande lapp, där vi tackade för sällskapet och önskade dem en fortsatt trevlig vistelse.

Minibussen packades full med 6 personer och tillhörande väskor innan vi började klättringen upp för bergen mot färgeläget på den norra änden av ön - en klättring som får vägarna i Alperna att blekna (tyvärr är det svårt att fånga det på film när man befinner sig mitt i dem).

Ombord på färjan gick vi högst upp i passagerarutrymmet och tittade hur de försökte pressa in så många bilar som möjligt på bildäck för sedan kasta loss och ge oss av mot andra sidan, som låg 30 minuter bort.

Den kvarvarande bilfärden mot flyplatsen i Trat gick smidigt och vi var snart framme på en "stängd" flygplats. Vi satte oss i incheckningsutrymmet och väntade en timma innan vi kunde börja lämna in väskorna och gå igenom säkerhetskontrollen. Man undrar dock hur mycket nytta säkerhetskontrollen på denna flygplats gör då det inte finns en enda vägg på hela byggnaden!

På andra sidan säkerhetskontrollen fanns gratis wifi, så jag och Linda passade på att surfa och uppdatera oss med vad som hänt på hemmafronten i väntan på att planet skulle komma. Medan vi satt där hördes sedan ett brummande långt bort, det närmade sig med hög hastighet och rätt som det var hade planet landat på landningsbanan. Nu blev det stor aktivitet på flygplatsen då de nya passagerarna skulle av planet och vi skulle på.

Flygresan på knappt en timma gick fort och det var knappt så att fikat hann sköljas med juicen innan det var dags för att stiga av i Bangkok. Med väskorna uthämtade var det nu dags att byta terminal och checka in bagaget på nytt.

Som tur var stod en representant från Fritidsresor efter "tullen" och pekade oss i rätt riktning. Med väskorna incheckade och säkerhets + passkontroll passerade hade vi nu två timmar att fördriva innan boardingen av vår Boing 747 skulle påbörjas. Som tur är finns det ett stort utbud av butiker att besöka på Suvarnabhumi.

När vi boardat flygplanet och satte oss brevid varandra knastrade det till i högtalaren. Boardingen var nu slutförd och kaptenten informerade oss om resan, som beräknades ta 10 och ½ timma.

Flygningen var lugn och vi hade endast lite mindre turbulens strax efter starten. Över Moskva var det dessutom klart väder och vi kunde då identifiera vad det var vi såg genom flyplansfönstret.

20 minuter försenade på grund av motvind sattes vår gigant till flygplan ner mjukt som en fjäder på Arlandas landningsbana. Nu var vi åter hemma i Sverige och Stockholm efter en underbar vecka i Thailand!

Föregående dag (Dag 8) - Nästa dag ()

4 comments:

Lina said...

Kul att läsa om eran resa! Funderar själv på just Koh chang till vintern!

Christoffer Sandberg said...

Hej Lina.

Kul att du tittade in och uppskattade läsningen!

Koh Chang var en riktigt trevlig ö och jag tror inte ni blir besvikna om ni åker dit!

Hoppas ni får det trevligt, oavsätt destination!

Sara said...

Flyger till Bangkok i morgon och ska bland annat vara en vecka på Koh Chang. Googlade lite och hamnade här på er sida, det var kul att läsa! Nu längtar jag ännu mer efter morgondagen :-)

Christoffer Sandberg said...

Hej Sara.

Kul att du hittade lite rolig läsning här på sidan!

Vi har hittat en ny pärla i Thailand - Koh Lipe! Det är ett MÅSTE och så nära paradiset du kan komma :D

Hoppas ni får en trevlig resa.