2009-11-27

Phi Phi Island, Thailand - Fredag - Dag 10

Tidig uppgång idag då vi hade en tid att passa på morgonen. Klockan 10:00 skulle en buss komma och hämta oss alla utanför hotellet för transfer ner till hamnen. Dock hade det varit en muslimsk högtid dagen innan och tiden blev därför senarelagd med ca 30 minuter (misstänker att det var en hård natt för chauffören). Trots den nya tiden blev bussen ca 20-30 minuter sen till våran upphämtning.

Bussen som slutligen anlände till hotellet var av modellen äldre. Den kan kort beskrivas som en gammal brummande lastbil med ett flak iordninggjort så att man kunde sitta på bägge sidorna - ordentliga väggar och säten var dock något som saknades. Vårat hotell var första stoppet på färden ned mot hamnen, vilket betydde att vi även hade fördelen att ta våran packning och sätta oss längst in på flaket för att se till att vi fick den platsen vi behövde - för ju närmare hamnen vi kom, desto trängre blev det där bak på flaket.

Framme i hamnen blev vi hänvisade till båten/färjan som vi trodde skulle ta oss till Phi Phi Island. Vi klev ombord och gjorde oss hemmastadda i fören för en behaglig och solig resa ute på deck. Båten kastade loss och tog oss sakta ut genom den kanal som separerade hamnen från Andamanhavet. När båten tillslut var ute ur kanalen och vi var som mest upptagna att spana efter sandbankar och imponerande öar saktade vi in och satte riktning mot en ännu större färja. Det var tydligen dags för ett färjebyte!

Fartygen lade sig varsamt sida vid sida medans besättningen på var sida såg till att de låg kvar med hjälp av rep och handkraft. Samtliga ombord på våran båt fick ta sin packning och hoppa ombord på det större fartyget, vid namn Ao Nang Princess 1. Nu erbjöds vi helt plötsligt platser uppe på flybridge, bak i skuggan eller inne i svala sköna passagerarutrymmen. Jag, Linda, Camilla och Peter valde det sistnämda.

Under resan till Phi Phi Island passerade vi Railay beach, Poda Island och Chicken Island - efter dessa öar var det mestadels öppet hav i en och en halv timma innan vi slutligen nådde fram till Phi Phi Island och dess hamn.

När vi slutligen stod på piren i hamnen möttes vi av ett myller av nyanlända och avresande turister. Det var trångt och varmt, men vi lyckades tillslut ta oss till de två kurer vid piren där vi kunde boka hotell. De hade satt upp foton och lappar från varje hotell så man lätt kunde få en överblick på vad man fick för priset.

Vi valde tillslut ett relativt billigt hotell som såg trevligt ut på bilderna. Efter stunds väntan kom en pojke ned till piren släpandes på en kärra, det var våran piccolo. Vi la väskorna på kärran och försökte hänga på i hans tempo genom folkmassan. När vi tillslut nådde hotellet spanade vi efter den efterlängtade poolen som vi sett på bilderna. Till stor besvikelse visade det sig att poolen tillhörde ett annat hotell och att vi därför skulle behöva betala för att bada i poolen som de på bilderna visat.

Trots detta nederlag checkade vi in på hotellet då vi var nyfikna på rummen. När vi fått nycklarna och letat oss upp till korridoren blev vi åter besvikna, denna gång över utsikten som erbjöds (en industritomt under uppbyggnad som även tjänade extra som soptipp). Droppen fick vi när vi slutligen öppnade dörrarna och vi fick se rummen. Sparsamt inredda, slitna och med gardinerna på snedden!

Efter en väldigt kort överläggning enades vi om att byta hotell. En kort stunds förvirring uppstod när vi delade upp oss - hälften skulle checka ut och hälften skulle ned till piren för att höra hur vi skulle göra med betalningen. Slutligen samlades vi dock på piren igen och allt var ordnat, så nu var det bara att välja ett nytt hotell.

Denna gången valde vi ett säkert kort - Phi Phi Viewpoint. Mamma och Anders hade varit på detta bungalowhotell 2 år tidigare och hade varit nöjda med sin vistelse. Det var en något längre promenad än tidigare då det låg på andra sidan en bit upp i bergen. Incheckade och klara gick vi upp till våra bungalows för att lämna bagaget och byta om till badkläder.

Vi samlades alla i poolen som låg nere vid havet. Vi njöt av den otroliga utsikten över Phi Phi bukten och känslan över att äntligen vara framme. Klockan klämtade för Happy Hour och vi började beställa in drinkar från den "svenska" baren på hotellet för att komma i stämning inför kvällen som väntade.

När mörkret började falla och luften blivit svalare bestämde vi oss för att det var färdigbadat. Vi gick upp till våra högt belägna bungalows och gjorde oss klara för kvällen. Medans vi gjorde oss klara hade Peter och Anders varit iväg och handlat buckets som vi avnjöt på våran balkong, akompanjerat av den otroliga utsikten över bukten.

Långt där nere hörde man ett dovt dunkande av musik samtidigt som alla neonlampor och eldshowar lyste upp strandremsan. När det för en kort stund började regna inleddes en tävling i vem som kunde tömma sin hink först - Vann gjorde Catrin och Peter, med stor marginal!

Middag åt vi på en restaurang som låg mitt på ön. Det speciella med denna restaurang var att det var en riktig båt som låg uppe på en klipphöjd. Förutom det annorlunda utseendet serverades det även något annorlunda mat. Både jag och Peter beställde in grillad "seafood". Det vi fick in var färsk uppskuren "seafood" tillsammans med en bordsgrill fylld med grönsaker - vilket betydde att vi fick grilla våran egen mat. Mycket gott och rekomenderas starkt vid ett eventuellt besök på Phi Phi Island.

På vägen från restaurangen ner till stranden och dess eldshower köpte vi åter färdiga kit för buckets. De innehöll 50 cl whiskey, en Red bull och en Cola som blandades ned i hinken man fick. Vi inledde strandbesöket på några solstolar innan vi gick vidare till en strandbar där de hade en eldshow. Mellan showens akter blev det även dans på scenen och den okrönte danskungen för kvällen blev helt klart Anders.