2009-11-26

Ao Nang, Thailand - Torsdag - Dag 9

Äntligen lite sovmorgon då vi bestämt oss för att "bara" titta närmare på Railay beach idag. Efter den dagliga frukosten som var mellan klockan 8 och 10 tog vi en longtailbåt ut till Railay. Idag skulle vi inte ha båten hela dagen så vi köpte istället biljetter t/r med valfri båt. När vi på Ao Nang's strand hoppat i första bästa båt hörde vi någon ropa på oss från en annan båt. Efter en liten stunds kisande mot solen såg vi att det var Run. Tyvärr hade vi alla redan hoppat i båten och var på väg ut från stranden, annars så hade vi nog bytt båt.

Ute på Railay vandrade vi längst med stranden tills vi hittade ett bra ställe för våra rismattor. Vi packade upp och gjorde oss hemmastadda för dagen. För att efter några timmars sol och bad bryta mönstret och aktivera oss utforskade vi omgivningen kring stranden som bestod av enorma hotellkomplex.

Vi lyckades bland annat hitta en pool där vi kunde doppa oss för att få bort saltvattnet från kroppen. Vi tog en snabb promenad bort till andra sidan av Railay och möttes av en transportstrand där det lastades av diverse varor mellan båtar och traktorer. Detta blev slutet på dagens upptäcksfärd så vi köpte förfriskningar i en närliggande super market och vandrade tillbaka till våra rismattor.

Lunchen åt vi på en muslimsk restaurang ute vid stranden där longtailbåtarna ankrade. Servicen var under all kritik och de missade att servera mat till Linda trots att hon beställde samtidigt som oss andra. Under lunchen fick Catrin även "the left overs" från en fågels lunch på kepsen som turligt nog dolde håret på huvudet.

En dag på stranden gör lätt kroppen bränd - Så när vi kom tillbaka till hotellpoolen på eftermiddagen var vi alla ganska röda och möra. Jag, Anders och Peter hoppade ned i poolens svalkande vatten för lite bollek medans tjejerna gick till rummen för att göra sig klara inför eftermiddagens marknad.

På kvällen när vi alla åter var samlade efter bollek/happy hour i poolen och marknad gick vi ut och åt middag på Echo. Detta visade sig vara den i särklass bästa restaurangen i Ao Nang. Den hade dock tydliga influenser från Europa när det gällde inredning, servering och bemötande - samtidigt som de bevarat den thailänska maten, kulturen och priset.