2009-11-22

Ao Nang, Thailand - Söndag - Dag 5

Tidig uppgång för samtliga för att vara på biljettkontoret för Longtailbåtarna så tidigt som möjligt - där vi skulle boka en båt för dagen. Efter en kort stunds förvirring och förväxling av chaufförer stod vi tillslut där med en egen båt och chaufför som skulle ta oss till önskade destinationer under dagen.

Run, som chauffören hette, var mannen som skulle guida oss runt i Ao Nang's skärgård. Han tog oss först ut till Poda Island med de fina vita stränderna som består av gammal finmald korall och de vajande kokosnötspalmerna inne på de centrala delarna av ön. Där solade, badade och snorklade vi.

Under vår utforskning av ön hittade Catrin en kokosnöt på marken i närheten av där vi låg och solade. Hon tog med den till handdukarna. Hon och jag lyckades med en sten och en vassare korall få upp kokosnöten så att vi kunde smaka den. Vi stannade på Poda tills efter lunch då utbudet av restauranger på öarna är något begränsat (och Poda är en av de öar som har restaurang).

Efter lunchen åkte vi vidare och stannade till utanför Chicken Island. Vi la ankar och badade nu direkt från båten med snorkel och cyklop. Området var väldigt rikt på fisk och när vi matade dem med det medtagna brödet trängdes de så mycket att de låg och hoppade på vattenytan.

När vi snorklat en stund bland fiskarna packade vi ihop oss i båten och åkte runt Chicken Island till den "främre" stranden där vi på grund av högvattnet idag kunde vada (i bröstdjupt vatten) ut till Tub Island på sanbankarna som vid lågvatten är synliga vid vattenytan. Vi vadade fram och tillbaka mellan öarna innan vi åkte vidare till nästa strand.

Väl framme på Phar Nang beach möttes vi av spännande klippformationer i form av grottor, droppformationer, urgröpningar och sprickor där stranden letat sig in. Inne i en av dessa grottor fanns ett altare med väldigt många fallossymboler där de offrade mindre ägodelar och frukt till fruktbarhetsgudinnorna. Vi utforskade dessa labyrinter noga innan vi begav oss tillbaka till stranden i Ao Nang igen för att ta oss tillbaka till hotellet och göra oss klara för kvällen middag.