2012-03-24

Åre - Lördag - Dag 2

Klockan 07 rullade vi in på Åre Station. Det var milt väder och regnet hängde i luften - samtidigt som snömängden i byn var begränsad. Avlastade från tåget satte vi kurs mot vårt hotell Holiday Club, som låg på andra sidan järnvägen.

Inne på hotellet lämnade vi av bagaget i det bagagerum som vi blivit tilldelade upp på konferensavdelningen - Detta då vi inte skulle få tillgång till våra rum förrän kl 16. Med väskorna avlämnade kilade vi ned till frukosten som serverades och fyllde på våra energilager.

Trots ihållande duggregn och plusgrader bestämde vi oss för att ge oss ut i backen. Man kan trots allt inte vara i Åre utan att åka utför! Uthämtningen av vår utrustning (snowboard och boats för mig) tog sin tid, men tillslut var allt på plats. Med grejorna på axeln promenerade vi bort till Bergbanan som skulle ta oss upp i liftsystemet.

Förmiddagsföret var slaskigt och det blev snabbt uppåkt, vilket gjorde att de stora nedfarterna mer och mer liknade puckelpistar. Vi var dock några tappra som trotsade detta och åkte fram till lunch, med ett avbrott för en vätskepause.

Lunch åt vi på Fjällgården och valet av rätt blev en hamburgare med tillhörande öl för ca 210:- Maten var inte nå märkvärdig, men det kostar på att äta mitt i backen.

Efter lunchen tog jag och en kollega några fler åk i det slaskiga underlaget innan vi bestämde oss för att det fick räcka. Då begav vi oss tillbaka till Fjällgården och anslöt till de andra, samtidigt som vi inväntade den stundande afterskiin!

Hela verandan var bokad åt oss lagom tills när livebandet klev upp på scenen. Här drog vi ihop till långbord och det serverades öl, jäger och mintu samtidigt som musiken dunkade ut genom högtalarna.

Allt roligt har ett slut och även denna afterskii hade det. Då Fjällgården ligger en bit upp i backen hade man nu ett val att göra - ta sig ned med snowboard på fötterna eller ta taxi. Självklart blev det valet att åka ned med Snowboarden för mig. Jag tycker alltid att det är härligt att ställa sig på brädan igen efter en trevlig afterskii. Åket var avslappnat och underlaget på den sista biten av backen var inte lika uppkört som det vi tidigare åkt i - vilket gjorde detta till ett helt okej åk.

Tillbaka på hotellet var det nu dags att checka in och bege sig upp till rummen för att duscha och byta om - snart var det dags för middag på Dippan.

Vi samlade ihop gänget och gick gemensamt bort till Dippan. På plats inne i lokalen satte vi oss till bords (vi hade bra platser nära scenen och bardisken där de uppträder mest) medan några av artisterna sjöng en lugn och välkomnande låt. Nu inväntade vi med spänning kvällens show som i traditionell Wallmansregi brukar vara bra!

Medan vi blev serverade mat (ibland av artisterna) rockades det loss överallt i lokalen. Man kunde hitta sångarna på scenen, bardisken, mittscenen, uppe i taket eller på en gunga. Underhållningen kom från alla håll och kanter samtidigt som utförandet var riktigt bra.

Det bjöds på allt från "masch ups", Lady Gaga i pojbandsformat och en Roxetthyllning i medleyformat.

Med alla uppträdanden avklarade och all mat uppäten begav vi oss vidare ut i Åres nattliv. Destinationen sattes till Bygget där Loreen skulle uppträda. När vi kom fram till Bygget möttes vi av en förfärligt lång kö, vilket gjorde att vi då valde VIP-kön och kom in betydligt snabbare! Inne på klubben var det knökfullt och sardinaskkänslan infann sig snabbt. Vi lyckades dock glida in på dansgolvet och få oss en yta för sällskapet. Här stod vi nu och väntade på att Loreen skulle uppträda.

Scenen lystes upp och ut kom hon, Loreen. Först brände hon av förra årets hit "My heart is refusing me" tätt följt av årets hit "Euphoria" - vilket gjorde publiken glada!

Efter Loreens uppträdande lättade trycket på dansgolven och man kunde nu röra sig en aning mer än tidigare. Kvällen fortsatte inne på Bygget, innan vi på småtimmarna vandrade hem genom Åre by till hotellet och gjorde natt.