2010-09-12

Gotland - Dag 1 - Söndag

Natten byttes mot sömn runt klockan 3 inatt (natten mot söndag), dels på grund av ett besök hos Linda som renoverar, men även för att packningen av resväskan inte påbörjades förrän efter kl 00.

När väckarklockan ringde runt kl 9:30 så blev det en väldigt motvillig uppgång. Väskan packades klart och sedan kom pappa och Lotta förbi för att skjutsa mig till Bromma flygplats.

På flygplatsen gick incheck och säkerhetskontroll väldigt smidigt (det var inte mycket folk alls som skulle ut och resa idag). Innanför säkerhetskontrollen mötte jag upp Petter och vi tog en fika i väntan på att få gå ombord på flygplanet.

Klockan 13:00 satt vi alla på flygplanet och motorerna varvade upp i början av landningsbanan. Några sekunder senare såg man hustaken under sig som blev mindre och mindre för varje sekund som passerade - Nu var vi i luften på väg mot Visby och Gotland!

Flygningen tog ungefär 35 minuter, inte mer än att flygvärdinnorna precis hann servera kaffe och någon sötsak till de som hade kontanter på sig. Det kändes i alla fall som att man bara hann plana ut någon enstaka minut innan skylten för säkerhetsbältet åter tändes och personalen förberedde för landning.

På flygplatsen i Visby gick det även här smidigt - alla väskor kom rätt och vi kunde utan problem leta oss ut till guiderna och den väntande bussen.

Vi bussades in till Visby stad där vi blev avsläppta - Nu skulle det utforskas! I sällskap av en strålande höstsol gick upptäcksfärden genom de kullerstensbelagda gatorna innanför ringmuren.

Först ut av Visbys alla platser var Stora torget där jag och Jessica avnjöt en lunch i solen samtidigt som vi tittade på folket som passerade. Tempot i staden var lugnt och ron började genast infinna sig i kroppen på oss stressade Stockholmare!

Efter lunchen traskade vi sedan bort till den botaniska trädgården och alla dess växter. Här fanns allt från stora träd med konstiga stammar/rötter till blommor i alla tänkbara färger.

Turen i den botaniska trädgården klarades av ganska snabbt och vi fortsatte ut genom hålet i ringmuren som ledde mot havet, även kallad "kärleksporten". Här satte vi oss ned en stund och njöt av den friska havsbrisen för att sedan kasta lite macka och känna på vattnet.

Promenaden fortsatte mot hamnen och Glassmagasinet. De hade över 100 olika glassorter där (enligt skylten), men ingen av dem var lika god som glassen jag och Linda åt i Sirmione, Italien i somras.

På Glassmagasinet satte vi oss ned en stund och vilade fötterna samtidigt som vi kunde blicka ut över två stora fartyg som låg inne i hamn, det ena var ett fartyg som tillhörde kustbevakningen och det andra var snabbfärjan Gotlandia.

När glassen var uppäten gick vi tillbaka till Stora torget och satte oss på en öppen uteservering och drack en svalkande öl. Här satt vi i väntan på samlingen som skulle äga rum på Gotlandsbryggeriet.

På Gotlandsbryggeriet delades vi upp i två grupper. Min grupp fick gå ned i källaren och börja med provsmakningen. Vi bjöds här på tre sorter: Wisby Pils, Wisby klosteröl och Sleeping bulldog - enligt mig var alla aningen för beska för att falla mig helt i smaken! Rundturen i bryggeriet gick sedan vidare till övervåningen där vi fick en kort, men intressant, genomgång av hur öltillverkningen gick till.

När rundturen var slut stod det en munk och väntade utanför dörrarna. När alla var samlade ledde han oss genom de nu mörka kullerstensgatorna till den gamla ruinen vid Stora torget. Han hade låst upp en grind och vi alla smet in i det mörka skelettet av vad som tidigare varit en magnifik kyrka.

Inne i det öppna mörka rummet tycktes jag höra musik. För varje steg som togs in i ruinen och mörkret blev denna musik allt tydligare och snart stod vi framför munken och en spelman som hade varsin nyckelharpa. Stämningen var riktigt mysig och här stod vi en stund och lyssnade till tonerna som de spelade.

När de spelat för oss en stund öppnades en dörr på sidan, som vi uppmanades att gå igenom. Denna dörr ledde oss till en härlig sal djupt inne i ruinen. Den var svagt upplyst av levande ljus och en bit in kunde man urskilja två långbord samt dekoration som gick i temat medeltid. Här åt vi en trevlig middag innan det sedan blev dags att återvända till bussen, som nu skulle ta oss ut till Toftagården där natten skulle spenderas.

Föregående dag () - Nästa dag (Dag 2)

2 comments:

Freedomtravel said...

Visby är en fin och intressant stad, även om jag lustigt nog bara har varit där på vintern... Gillar den understa bilden!

Christoffer Sandberg said...

Hejsan!

Jag kan bara instämma i att Visby (och Gotland) är fint. Det här var första besöket för min del och det var många intryck att ta in!

Riktigt roligt att du gillar den bilden! :)

Tack för din kommentar och grattis till nomineringen som en av Sveriges 25 bästa resebloggar på Mintur.se