2009-08-03

Norge - Dag 3 - Måndag (Oslo - Geiranger)

>> Fullständig karta över resan

Idag blev det uppgång i gryningen då kusinen skulle iväg till jobbet. Klockan 6:30 började vi röra oss ut från Oslo med riktning mot Geiranger (en sträcka på ca 43 mil). Som sällskap under dagen hade vi ett envist regnväder med en tjock dimma som inte ville ge sig.

Resvägen som vi plockat ut erbjöd spektakulära naturscener. Vi passerade gröna frodiga dalar där horisonten präglades av spetsiga toppar och djupa innsjöar, kala steniga och kalla (+6) fjällandsskap uppe i bergen och bergsvägar som slingrade sig längst med branta och skrämmande bergssluttningar. Vi åkte som 6:e bil förbi en riktigt otäck avåkning. Skyddsräckte var splittrat i smådelar och nedanför stupet (minst 20 meter) låg en bil och rykte. Trots detta lät vi oss inte avskräckas utan fortsatte vår färd som innehöll diverse fotostopp längst med vägen.

I Lom stannade vi för en fikapause på Kræmarhuset. Där tog vi varsin välförtjänt kaffe och daimkaka innan resan fortsatte mot Geiranger. Sista biten kördes på en strecka som endast är öppen under sommarmånaderna. När bergen sakta började avslöja vad som låg framför oss så insåg man snabbt varför – det var en slingrig nedstigning på ca 850 höjdmeter där motorcyklar, bilar, husbilar och bussar skulle samsas om utrymmet.

Det första vi gjorde i Geiranger när vi kom dit var att leta camping då mörka moln började samlas på himlen. Efter att ha tittat närmare på tre stycken campingar bestämde vi oss ganska snabbt för Geiranger camping som vi i förväg sett ut på internet. Vistelsen där kostade 165 NOK per dygn för 2 vuxna med bil och tält.

Vi började packa ur tältet och när alla delarna tillslut låg utspridda på marken insåg vi att tältbeskrivningen saknades. Ett samtal till Sverige senare och lite hjälp från Mamma (som hade tältbeskrivningen kvar hos sig) så stod snart ett nybyggt och flådigt tält på campingen. Först nu kunde vi sätta oss ned och njuta av de underbara vyerna omgivningen hade att bjuda på. Att genom tältöppningen se ett av UNESCO’s världsarv är svårslaget! Medans vi hade kämpat med att få ihop tältet hade magarna börjat kurra. Den första självlagade middagen på spritköket blev (för stunden) en god pasta Carbonara.

Kvällen spenderades strosande i staden för att ta del av den lugna och fridfulla atmosfär som rådde. Innan vi kröp in i tältet för att spela lite Yatzy bjöds vi på en spektakulär solnedgång som strålade över bergstopparna längst med fjorden.

När vi slutligen skulle släcka tältlampan för att sova började det smattra lite smått mot tälttaket. Regnet blev under natten allt intensivare, men vi lyckades somna torra och belåtna efter vår första dag i Geiranger.

1 comment:

Anonymous said...

Vilken blogg, tack för den! Nu planerar jag och min väninna 3-dagars resa till Norge, din blogg är då till stor hjälp! :)