2012-01-20

Koh Lanta, Thailand - Fredag - Dag 3

Dagen började ovanligt nog med att jag (av alla i sällskapet) var först upp. Klockan var 9:15 då jag knatade runt huset och knackade på dörrarna för att väcka de andra så vi kunde gå till frukosten och få i oss lite energi.

Idag var dock inte alla lika pigga som under gårdagen, vilket resulterade i att Elsie gick och lade sig igen efter frukosten. Med tanke på hur vi mådde bestämde vi att poolen var en bra plats att börja dagen vid - det var lagom långt från rummen och det fanns gott om skugga (jag hade lyckats bränna mig på axlar och fötter under gårdagen).

När vi njöt som mest av det sköna vädret märkte vi att mörka moln börjat samla sig på himlen. Kort därefter landade de första kalla dropparna på den solvarma huden - ett säkert tecken på att man bör sätta sig under tak här i Thailand. Vi tog därför våra saker och satte oss under tak i entrén samtidigt som hotellpersonalen sprang och samlade ihop dynorna till solstolarna ute vid poolen, allt detta medan himlen passade på att öppnade upp sig ordentligt!

Jag och Anders trotsade det ovälkomna regnet och hoppade ned i poolen för att fortsätta och njuta av tillvaron. Dock var de fallande dropparna markant svalare än vattnet i poolen och när det föll som värst sökte vi skydd under den uppblåsbara krokodilen som låg i poolen.

När regnet avtog ca 20 minuter senare återställdes ordningen och vi lade oss åter vid poolen för att steka i solen. Lunch åt på hotellets restaurang för alla utom Elsie som fick en Sandwich beställd till bungalowen. När vi meddelade henne att sandwichen var på ingång upptäckte vi att en annan hungrig krabat (katterna) hade varit och ätit upp den resterande tonfisken från gårdagen.

Efter en skön dag vid poolen gjorde en del av oss sig klara (under ganska tidig eftermiddag) för lite shopping längst med gatan ovanför hotellet - själv tog jag tillfället i akt att "ladda batterierna" en stund. När alla var tillbaka på hotellet igen gick mamma och Lasse ned till tjejerna på stranden och tog en massage, medan jag och Anders passade på att surfa lite med våra nyinköpta Cyberpointkort och varsin bananshake.

Strax efter kl 19:00 var vi klara för att ge oss ut på jakt efter middag, men först passerade vi receptionen där vi tänkte boka en utflykt med speedboat till söndagen - för att se oss lite omkring bland de närliggande öarna. Valet föll på turen "Four islands" med Lanta Green Garden och den kostade 1300 Bath per person. Ville vi ha en privat speedboat var totalpriset för en dag 20 000 Bath.

Det blev en mörk kvällspromenad på stranden bort till restaurangerna - tur att man hade telefonen i fickan och kunde lysa upp lite av marken med den för att undvika att trampa på de största krabborna! Vi tog en tur fram och tillbaka bland restaurangerna för att se utbudet och hitta ett ledigt bord på ett inbjudande ställe. Valet föll på ett härligt ställe där de dukat upp med bord på stranden - kvällens tema var även grill och därför föll valet på en mixad grilltallrik.

Under tiden vi åt kom restaurangens hund fram till oss och lade sig brevid mig i hopp om att jag skulle råka "tappa" en bit mat. Medan den låg där höll den koll på människorna runtomkring och så fort den såg nån med ett orange klädesplagg ställde den sig upp och började morra - tur att ingen av oss bar den färgen ikväll!

Promenaden hem gick längst med huvudgatan i hopp om att hitta ett pannkaksställe som fortfarande var öppet då klockan snabbt närmade sig 23:00. 10 minuter innan stängning hittade vi ett, men de hade slut på bananer, till vårt stora förtret. Vi fick klara oss utan pannkakor för kvällen och vi vandrade sakta hem genom natten för en lugn kväll på rummet.